De Driehoek, klaar voor de 21ste eeuw

Kom je onze school binnenwandelen, dan zal je snel merken waar het om draait, nl. de kracht van samenwerken. Onze school heeft een ‘opendeur’-klimaat waar niet enkel de leerlingen, maar ook de leerkrachten in samenwerking met elkaar hun kennis en vaardigheden verbeteren. Leerkrachten van verschillende klassen geven samen les, leerlingen van verschillende leeftijden leren van elkaar. Kinderen groeien op deze manier in flexibiliteit en oplossingsgericht denken. Talenten krijgen volop ruimte om verder te ontwikkelen. Wanneer je kinderen hun competenties aanspreekt, kom je immers tot leren!

De infrastructuur werd helemaal aangepast naar de noden van de 21ste eeuw. Onze leeromgeving zorgt voor een sterke leerontwikkeling op maat van elk kind.

“De klassen, het gebouw en het domein... de sfeer van een echte dorpsschool. Groen en natuur vlakbij. Kleur, licht, goede akoestiek en uitnodigende materialen”

In de snel veranderende wereld van vandaag zijn 21ste-eeuwse vaardigheden essentieel voor succes. Deze vaardigheden omvatten onder andere kritisch denken, creativiteit, samenwerking, en digitale geletterdheid. Een goed ontworpen infrastructuur speelt een cruciale rol in het ondersteunen en ontwikkelen van deze vaardigheden. In De Driehoek pasten we onze fysieke leeromgeving helemaal aan aan de noden van de 21ste eeuw. Onze klaslokalen zijn uitgerust met interactieve whiteboards, laptops, en tablets. Deze tools maken het mogelijk om innovatieve en interactieve lesmethoden toe te passen, waardoor leerlingen niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook praktische ervaring krijgen met digitale middelen. Dit bevordert digitale geletterdheid en helpt leerlingen om technologie effectief te gebruiken en te begrijpen.

  1. Samenwerkingsruimtes: Onze Infrastructuur is ontworpen voor samenwerking, Dit moedigt groepswerk en dialoog aan. Leerlingen leren om samen te werken aan projecten, ideeën te delen, en samen problemen op te lossen. Dit zijn essentiële vaardigheden die ze nodig hebben in de maatschappij van vandaag, waar teamwork en effectieve communicatie vaak cruciaal zijn voor succes.

  2. Veilige en Gezonde Leeromgevingen: Een goed ontworpen infrastructuur zorgt voor een veilige en gezonde omgeving die bevorderlijk is voor leren. Dit omvat goede ventilatie, voldoende natuurlijke lichtinval, en veilige speelruimtes. Een gezonde leeromgeving verbetert niet alleen de concentratie en het welzijn van de leerlingen, maar draagt ook bij aan hun algemene prestaties en motivatie.



  3. Flexibiliteit en Aanpassingsvermogen: Infrastructuur die flexibel is, kan gemakkelijk worden aangepast aan veranderende onderwijsbehoeften en nieuwe onderwijsmethoden. Dit is vooral belangrijk in een tijd waarin onderwijs voortdurend evolueert door technologische vooruitgang en nieuwe pedagogische inzichten. Flexibele ruimtes kunnen worden heringericht om verschillende soorten leeractiviteiten te ondersteunen.

Wij wonnen de Transformatie Award

Als winnaar van de Transformatie Award overtuigden we de juryleden van EduNext met drie werkwoorden: ontmoeten, verbinden en samenwerken. De meerwaarde van het flexiklasproject van GBS De Driehoek ligt in het herontwerpen van bestaande ruimtes om zo een sterke leeromgeving te creëren. Volgens de jury is het project een mooi voorbeeld van hoe je in een bestaande infrastructuur toch innovatief te werk kunt gaan en zo de leeromgeving kunt optimaliseren. De transformatie van de ruimte zorgt tegelijk voor een transformatie op didactisch niveau met een sterke leerontwikkeling op maat van het kind. Bijkomend zorgt dit ook voor een stijgend welbevinden.

Bron: Het Laatste Nieuws 

Naar top