Hoe denken wij over huiswerk?

Waarom geven we huiswerk?

Huiswerk helpt kinderen om beter te worden in wat ze op school leren. Door thuis te oefenen, herhalen ze de leerstof, waardoor die beter blijft hangen. Ouders krijgen zo ook een beter beeld van wat hun kind leert in de klas. Huiswerk is dus een brug tussen school en thuis.

Het leert kinderen bovendien belangrijke vaardigheden zoals plannen, zelfstandig werken, zich concentreren en zichzelf motiveren. Dat noemen we 'leren leren' – en dat is een goede voorbereiding op hun verdere schooltijd.

Kortom: huiswerk is niet zomaar herhalen. Het is een investering in de toekomst van je kind.

Waarom geven we ook in de vakantie een beetje huiswerk mee?

We weten dat vakantie een tijd is om te ontspannen. Toch geven we soms een kleine oefenbundel mee, vooral in het eerste, tweede en derde leerjaar. Waarom?

  1. Wat je blijft oefenen, onthoud je beter. Kinderen leren in de eerste jaren belangrijke basisdingen zoals lezen, schrijven en rekenen. Die vaardigheden moeten ‘automatisch’ worden – dat vraagt oefening.
  2. Een beetje oefening doet al veel. Een kwartiertje per dag oefenen is vaak genoeg om de leerstof fris te houden. Zo kunnen kinderen vlot weer starten na de vakantie.
  3. Kinderen houden hun zelfvertrouwen. Even niks doen kan ervoor zorgen dat een kind denkt: “Ik ben het vergeten.” Met wat oefening blijven ze zich zeker voelen.
  4. Minder stress bij de start. Zonder herhaling kan de opstart moeilijk zijn. Door te blijven oefenen, vermijden we frustratie.
  5. Het is bedoeld als ondersteuning, niet als belasting. De bundels zijn geen nieuwe leerstof of toetsen – alleen herhalen wat gekend is.

Je kind liever op een speelse manier laten oefenen? Ook prima! Samen lezen, koken met meten en wegen, of spelletjes doen zijn ook heel waardevol.

Wat voor huiswerk geven we mee?

Huiswerk kan bestaan uit:

  • Oefeningen maken die al gekend zijn  
  • Lessen leren
  • Lezen
  • Iets verzamelen of opzoeken
  • Informatie opzoeken op computer
  • Digitale opdrachten

Wanneer geven we huiswerk en hoe lang duurt het?

Ieder kind is anders, en we proberen daar rekening mee te houden. Soms krijgt een kind iets anders dan de rest van de klas, wanneer de leerkracht dit nodig vindt en na overleg met ouders.

Vanaf het eerste leerjaar leren kinderen ook zelf plannen. Ze krijgen ‘plantaken’ en leren hoe ze hun tijd kunnen indelen. Leerkrachten helpen hen daarbij met tips.

Hieronder vind je een overzicht van de richttijden voor huiswerk:

LeerjaarTakenLessen
1e leerjaar1 schriftelijke taak per week (zelf te plannen) Elke dag 15 min. lezen +
vanaf oktober: elke dag 5min. hoofdrekenen oefenen
2e leerjaar2 taken per week (zelf te plannen) Elke dag 15 min. lezen +
elke dag tafels oefenen
3e leerjaar3 digitale taken per week (zelf te plannen)Elke dag 15 min. lezen +
max. 1 les per dag

4e leerjaar3 digitale taken per week (zelf te plannen)Elke dag 15 min. lezen +
1 à 2 lessen per dag

5e leerjaar4 plantaken per weekElke dag 15 min. lezen +
1 à 2 lessen per dag

6e leerjaar4 plantaken per weekElke dag 15 min. lezen +
1 à 2 lessen per dag

📚 Wist je dat dagelijks 15 minuten lezen beter werkt dan 1 keer per week een uur? Oefening baart kunst!

Hoe noteren kinderen het huiswerk in hun agenda?

  • 1e en 2e leerjaar: agendablaadje op maandag met het huiswerk voor die week.
  • 3e tot 6e leerjaar: Kinderen schrijven hun huiswerk zelf in de agenda.

Wie controleert het agenda?

  • Leerkrachten:
    • 1e t.e.m. 6e leerjaar: wekelijks. Schreef de ouder een boodschap in het agenda, is het aan de leerling om dit door te geven aan de leerkracht.
    • Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben (bv. bij planning of schrijven), worden extra opgevolgd.
  • Ouders:
    • 1e t.e.m. 4e leerjaar: lezen het agenda op maandag en paraferen (= kort handtekenen) na inzage.
    • 5e en 6e leerjaar: lezen het agenda dagelijks en paraferen (= kort handtekenen) na inzage.

Wat als het huiswerk niet (op tijd) in orde is?

  1. Er was een geldige reden (bv. familieomstandigheden):
    Laat het weten via Questi. Je kind maakt het huiswerk de volgende dag.
  2. Het huiswerk is te moeilijk:
    Laat je kind stoppen, en geef door wat er misliep.
  3. Je kind vergeet herhaaldelijk zijn/haar huiswerk:
    • Je wordt via Questi geïnformeerd.
    • Je kind maakt het werk thuis af. Zo niet, dan op school tijdens een vrij moment.
    • Ouders worden uitgenodigd voor een gesprek.

Wat verwachten we van ouders bij het maken van huiswerk?

Voor het huiswerk:

  • Samen agenda + planning bekijken.
  • 1e en 2e leerjaar: samen even de opdracht overlopen.

Tijdens het huiswerk:

  • Voor klas 1: let op een goede schrijfhouding.
  • Leg iets uit als je kind het niet begrijpt (dezelfde methode als in de klas).

Na het huiswerk:

  • Voor klas 1 t.e.m. 4: kijk of het huiswerk gemaakt is.
  • Controleer samen de agenda (bv. afvinken).
  • Overhoor lessen (vanaf klas 3).
  • Help met het opstellen van een planning.
  • Laat weten als er iets moeilijk loopt.

Wat verwachten we níét:

  • Dat je het huiswerk verbetert – dat doet de leerkracht.
  • Dat je extra werk geeft of zelf leerstof aanbrengt.
  • Dat je slordig werk laat overschrijven.
  • Dat je de planning voor je kind maakt – helpen mag, maar ze moeten het leren.

Nog enkele tips:

  • Plan huiswerk op een vast moment en vaste plek.
  • Wees in de buurt, maar neem het werk niet over.
  • Maak van lezen een gezellig moment – niet tijdens de huiswerktijd, maar apart.
  • Is huiswerk steeds een strijd? Neem contact op met de leerkracht. Samen zoeken we naar een oplossing.
Naar top